Onderwijs
Onze school telt gemiddeld 175 leerlingen verdeeld over 8 groepen.
Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het ook goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving.
Onze school dient ook een school te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen.
Ontwikkelen in eigen tempo
De Wegwijzer houdt rekening met de mogelijkheden en de capaciteiten van uw kind. Anders gezegd: iedere leerling ontwikkelt zich bij ons op eigen niveau, eigen wijze en in eigen tempo. Zelfstandig werken is dus een belangrijke werkvorm. Zo zijn onze leerlingen helemaal klaar voor een samenleving waar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid primeren belangrijk zijn.
Kritische leerlingen
We willen kinderen leren om keuzes te maken. Zij hebben daarvoor de vaardigheid nodig om kritisch om te gaan met de dingen die van hen gevraagd worden, opdrachten te structureren, en te plannen. Op onze school heerst een prettige werksfeer. U vindt er orde en rust, maar er is ook vaak een gezellige drukte. Er zijn duidelijke leefregels, niet als een strak keurslijf, maar functioneel.
Professioneel team
Voor een goed pedagogisch klimaat is de houding van de leerkrachten van fundamenteel belang. Ons team is goed op elkaar ingespeeld, zij nemen hun taken serieus en blijven door middel van bijscholing op een goed niveau.
Lesgeven en leven met Gods woord
Wij geven onderwijs vanuit de christelijke waarden en normen. U vindt die terug in de statuten van onze school. De Bijbel is van kaft tot kaft onze inspiratiebron, waarbij wij kinderen leren om respectvol met elkaar om te gaan – volgens Gods woord.
Vertrekpunt: gaven van het kind
Een inspirerende en motiverende leer- en leefomgeving is belangrijk. Zo krijgen kinderen de ruimte om zich te ontplooien vanuit de eigen gaven en mogelijkheden. Hierdoor kunnen ze later zelfstandig en in samenwerking met anderen op een vruchtbare manier participeren in de maatschappij.
Ieder kind is uniek
Ieder kind is een door God gegeven, uniek schepsel, gekregen uit Zijn hand. Ouders brengen hun kind naar onze school omdat zij weten en ervaren dat De Wegwijzer die visie ondersteunt. Wij maken van deze visie onze missie door ieder kind die zorg te geven waarop het recht heeft. Op diezelfde manier gaan wij als leerkrachten, leerlingen en ouders met elkaar om.
Organisatie van het onderwijs
Ons onderwijs is op maat met behulp van groepsplannen: elke leerkracht deelt zijn groep voor de verschillende vakgebieden in op drie niveaus, en bepaalt voor alle drie de groepen het juiste onderwijsaanbod. Verrijkt en verkort voor leerlingen die meer aankunnen, en met intensieve begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben.
Het basisaanbod wordt afgestemd op het gemiddelde niveau van de groep. Extra onderwijstijd wordt gerealiseerd aan de instructietafel: de leerkracht biedt hier volgens planning en groepsplan kinderen met extra onderwijsbehoeften extra instructie aan. In de weekplanning plant de leerkracht deze momenten bewust in.
Uitgangspunt van ons onderwijsaanbod: afstemming
We bieden de kinderen onderwijs op grond van hun onderwijsbehoeften, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van het kind. We verzamelen daartoe informatie rondom leerlingen (observaties, toetsresultaten, informatie van thuis, evt. informatie van externen etc. ) en gaan vooral uit van de mogelijkheden van het kind: wat heeft het kind nodig om bepaalde doelen te bereiken en welke aanpak heeft een positief effect (handelingsgericht).
De Vreedzame School
Op onze school werken we met het programma van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving.
Met De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap.
Spelend leren in groep 1 en 2
Op deze leeftijd ligt de nadruk op spelend leren. En wat valt er veel te leren! In groepjes gaan de kinderen een aantal weken aan de slag met opdrachten rondom thema’s zoals de seizoenen etc. De volgende onderdelen vormen het lesplan:
- Zintuiglijke ontwikkeling (bewegen, spelen, knippen, aankleden);
- Taal (mondelinge taalvaardigheid, voorlezen, luisteren, spelen met letters);
- Ontwikkelingsmateriaal (ontwikkelingsspelletjes, bijvoorbeeld op het gebied van voorbereidend rekenen en schrijven);
- Bewegingsactiviteiten (buitenspel, gymlessen in het speellokaal);
- Werken in hoeken (huishoek, bouwhoek, leeshoek, zand-watertafel);
- Creatieve expressie (muziek, spel, tekenen, handvaardigheid);
- Sociale ontwikkeling (kringgesprek, opruimen, orde, omgang met elkaar);
- Godsdienstige vorming (Bijbelverhaal, gebed, zingen, kringgesprek, verwerking).
Vanaf het schooljaar 2018-2019 werken we met Leerlijnen Jonge Kind in Parnassys. We bieden de doelen uit de leerlijnen Taal-Rekenen-Spel-Motoriek en Sociaal-emotionele ontwikkeling aan in thema's.
Groep 3 t/m 8
Vanaf groep 3 brengt u uw kind niet meer naar zijn klas. Als de bel gaat, gaan de kinderen op het plein in de rij staan. Daarna gaan ze met hun eigen leerkracht naar binnen.In de klas ligt de nadruk wat minder op spelen en meer op het echte leren. Wel is er iedere ochtend een korte pauze (15 minuten):
Lesmethodes
Per vak hanteren we een bepaalde lesmethode, zoals Veilig Leren Lezen, Wereld in Getallen, Nieuwsbegrip en My name is Tom. De volgende onderdelen vormen het lesprogramma:
Basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal en rekenen): In groep 3 leren de kinderen echt lezen, schrijven, taal en rekenen. U staat versteld hoe snel uw kinderen leren: met Kerst kunnen ze vaak al hun eerste boekjes lezen.
In de groepen 4 tot en met 8 worden de basisvakken steeds verder verdiept.
Wereldoriënterende vakken en burgerschapsvorming: De wereld is een prachtig en kostbaar geschenk van God. Natuur, volken en culturen zijn unieke afspiegelingen van de Schepper. Dat besef proberen we kinderen tijdens allerlei vakken bij te brengen. Voor het godsdienstonderwijs gebruiken we de methode Levend Water.
De natuur dichtbij krijgt aandacht, waarbij we regelmatig echt naar buiten gaan.Tijdens aardrijkskunde leren kinderen over andere landen, volken en godsdiensten. Ook geschiedenisonderwijs neemt een belangrijke plaats in. Leren van het verleden vormt immers je blik op de toekomst!
Kinderen worden bewust gemaakt van hun eigen rol en verantwoordelijkheid in de samenleving. Dit besef stimuleren we door speciale activiteiten, zoals de maandopening, kunst- en cultuurprojecten, kijken naar het tv-weekjournaal, meedoen aan de landelijke Opschoondag en Boomfeestdag en sponsoracties als Wandelen voor water, Kinderpostzegels en de Violenactie.
Ieder jaar vinden er op onze school gastlessen plaats. Deze gastlessen worden verzorgd door o.a.; bureau HALT, Klassetaal, bibliotheek, natuurgroep Kockengen en diverse zendingsorganisaties. Ook met verkeersonderwijs proberen we kinderen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij te brengen. Dat sluiten we in groep 8 af met een schriftelijk verkeersexamen.
Creatieve expressie: Vanaf groep 5 staan op vrijdagmiddag muziek, tekenen en handvaardigheid op het lesrooster. We gebruiken hiervoor de lesmethode Moet je doen.
Om kunst en de lokale culturele omgeving persoonlijk te ervaren, nemen we deel aan het kunst- en cultuurmenu van Kunst Centraal.
Verder organiseren we gedurende het schooljaar een aantal creatieve middagen. Het zijn gezellige lessen, maar bovenal ontwikkelen kinderen met deze expressievakken ook hun oplossingsvaardigheden, fijne motoriek, het vermogen om samen te werken en een nieuwe manier om hun gevoelens en gedachten uit te drukken.
De Trekvogels (plusklas)
Naast het aanbod in de klas, is er binnen de scholen van Fides ook een plusklas voor leerlingen uit groep 5–8, genaamd: De Trekvogels. Er zit veel symboliek in de naam. We noemen er een paar:
-
De leerlingen 'trekken' wekelijks van hun klas naar de Trekvogels.
-
Trekvogels hebben een ingeschapen, ingewikkeld navigatiesysteem waardoor ze weten wanneer en waar ze naartoe moeten vliegen. Onze wens is dat de leerlingen mede door de Trekvogels hun ‘navigatiesysteem’ steeds beter leren kennen en inzetten.
-
Als trekvogels trekken, ontstaat er kracht in de groep: ze moedigen elkaar aan, blijven bij elkaar, zorgen voor elkaar. We hopen dat onze leerlingen dezelfde ervaringen zullen hebben en genieten van ‘peers’.
-
Trekvogels kunnen te maken krijgen met tegenslagen en leren vaardigheden om vol te houden en door te zetten. Grote kans dat onze leerlingen in de zogenaamde Leerkuil terecht komen en zodoende dezelfde vaardigheden leren.
Elke week komen de leerlingen van de plusklas een ochtend bij elkaar om samen te werken aan uitdagende leer- en werkstrategieën. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze leerlingen en het samenwerken met gelijkgestemden. In het schooljaar 2025-2026 wordt de Trekvogelochtend op vrijdag gehouden in de Julianaschool te Wilnis. Als de plusklasleerlingen hun werk moeten presenteren in hun eigen klas, dan geeft de groepsleerkracht daarvoor de gelegenheid. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingen betrokken zijn op elkaars werk.
Aanmelding Trekvogels
Soms sluit het aanbod in de klas niet aan op de onderwijsbehoeften van een leerling. Wanneer in de klas sprake is van handelingsverlegenheid (de leerling heeft op een andere manier uitdaging nodig dan geboden kan worden in de groep), kan besloten worden om in samenspraak met de ouders, een leerling aan te melden voor de Trekvogels. De intern begeleiders van de verschillende scholen en de Trekvogelleerkracht besluiten gezamenlijk over toelating en plaatsing. Een aanmelding is geen garantie voor plaatsing.